Abstract
Een groeiende e-commerce zorgt voor een toenemend aantal thuisbezorgingen, wat leidt tot overlast in de vorm van congestie, uitstoot van broeikasgassen, onveiligheid en geluidsoverlast, vooral in woonwijken. Huidige methoden voor thuisbezorgdiensten, veelal een bestelbusje, zijn niet afdoende om in de toekomst deze negatieve effecten tegen te gaan. Met behulp van een discreet simulatiemodel is een toekomstige situatie geschetst voor een kleinschalige thuisbezorgdienst van een bakkerij in Wijk bij Duurstede, waarbij de producten geleverd worden met autonome bezorgrobots in plaats van een bestelbusje. Uit de analyse van de resultaten blijkt dat de kosten per bestelling met bijna 40% afnemen, met name door de afname in loonkosten. De simulatiestudie laat echter zien dat de bezettingsgraad van de bezorgrobots voor een enkele winkel van de bakkerij onder de 10% blijft, waardoor de investering niet snel genoeg terugverdiend wordt en de inzet van bezorgrobots niet rendabel is. Om het gebruik van autonome bezorgrobots winstgevend te maken voor kleinschalige bezorgdiensten is het noodzakelijk om samen te werken met andere bedrijven en hiermee de bezettingsgraad van de bezorgrobots te verhogen.
Original language | Dutch |
---|---|
Title of host publication | Vervoerslogistieke werkdagen 2017 |
Publisher | Vervoerslogistieke werkdagen |
Number of pages | 11 |
Publication status | Published - 2017 |
Event | Vervoerslogistieke werkdagen 2017 - Vaals, Vaals, Netherlands Duration: 16 Nov 2017 → 17 Nov 2017 Conference number: 24 |
Conference
Conference | Vervoerslogistieke werkdagen 2017 |
---|---|
Country/Territory | Netherlands |
City | Vaals |
Period | 16/11/17 → 17/11/17 |
Keywords
- Autonome bezorgrobots, autonoom vervoer, thuisbezorging, e-commerce , discrete simulatie
- autonoom vervoer
- thuisbezorging
- e-commerce
- discrete simulatie