Abstract
‘Goed’ beleid moet voldoen aan drie criteria: effectief efficiënt en rechtvaardig. De maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) is een aantrekkelijk en veel gebruikt instrument voor de ex-ante-evaluaties van transportprojecten. Een instrument echter dat slechts beperkt geschikt is voor de evaluatie van recht vaardigheid of, algemener gesteld, van de ethische aspecten die samenhangen met dergelijke projecten. Kritiek op de MKBA richt: zich op de beperkingen van het utilisme — een ethisch perspectief dat de MKBA impliciet als vertrekpunt neemt —, de keuze van indicatoren en het feit ze dat distributie-effecten meestal niet mee neemt. Dit essay verkent of een rechtvaardigheidsperspectief meer handvatten biedt voor een focus op ethische aspecten.
Original language | English |
---|---|
Title of host publication | Sturen op sociale waarde van infrastructuur |
Publisher | Wetenschappelijke raad voor het regeringsbeleid (WRR) |
Number of pages | 19 |
ISBN (Electronic) | 978 94 90186 69 2 |
ISBN (Print) | 978 94 90186 68 5 |
Publication status | Published - 2018 |
Event | Sturen op sociale waarde van infrastructuur - Den Haag, Netherlands Duration: 4 Jun 2018 → … |
Conference
Conference | Sturen op sociale waarde van infrastructuur |
---|---|
Country/Territory | Netherlands |
City | Den Haag |
Period | 4/06/18 → … |